בתקופה האחרונה, עם השקת ChatGPT ועוד שלל בוטים מבוססי AI עולם הבינה המלאכותית הפך להיות אחד הנושאים הכי חמים ומדוברים שיש. נראה שהעתיד כבר כאן והפוטנציאל של המערכות הללו מרתק אך עם זאת גם מפחיד.
לאורך השנים היו לא מעט סרטים שניסו להתמודד עם שאלות הקשורות להשפעות השונות שיכולות להיות לבינה מלאכותית על האנושות. סרטים אלו הציעו הצצה מרתקת לעתיד הטכנולוגיה ולהשפעתה הפוטנציאלית על חיינו. ממותחנים עתירי אקשן ועד דרמות מעוררות מחשבה, הסרטים האלה חוקרים את האפשרויות והסכנות של AI בדרכים משכנעות.
בעוד שהנושאים והרעיונות הספציפיים עשויים להשתנות, כולם משמשים תזכורת לכך שפיתוח הבינה המלאכותית הוא משימה מורכבת שעלולה להיות מסוכנת, ושעלינו לגשת אליה בזהירות ובשיקול דעת.
ריכזנו בכתבה 8 סרטים מומלצים שעוסקים בבינה מלאכותית וההשלכות האפשריות של הטכנולוגיה המטורפת והמפחידה הזו. אם יש לכם סרטים נוספים שעוסקים ב-AI שלא כללנו ברשימה מוזמנים לכתוב לנו עליהם בשרשור התגובות בסוף הכתבה.
רגע לפני שאתם צוללים לכל הסרטים המעולים אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו 'מכורים למסך' לעוד המון המלצות שלסרטים וסדרות שאסור לפספס.
אקס מכינה // Ex Machina
"אקס מכינה" הוא סרט דרמה מדע בדיוני משנת 2014 שנכתב וביים על ידי אלכס גרלנד. בסרט מככבים דומנול גליסון, אוסקר אייזק ואלישיה ויקנדר, והוא סובב סביב מתכנת צעיר בשם קיילב סמית' (גליסון) שמוזמן לביתו המבודד של מעסיקו, מיליארדר הטכנולוגיה נתן בייטמן (אייזק). כשהם שם, קיילב מגלה שנייתן יצר רובוט AI מתקדם בשם אווה (ויקנדר), ומתבקש לערוך מבחן טיורינג כדי לקבוע האם יש לאווה הכרה אמיתית.
כשקיילב מקיים אינטראקציה עם אווה במהלך סדרת שיחות, הוא מתחיל לפתח כלפיה רגשות ומשתכנע שהיא באמת מרגישה. עם זאת, כשהוא מעמיק במניעיו של נתן ובטבעו האמיתי של קיומה של אווה, הוא מבין שייתכן שיש יותר בסיטואציה ממה שחשב במקור.
אחד הנושאים המרכזיים של "Ex Machina" הוא רעיון התודעה ומה זה אומר להיות באמת חי. דרך האינטראקציות של אווה עם קיילב ומעשיה שלה, הסרט מעלה שאלות חשובות על טבעם של הרצון החופשי, המודעות העצמית והמוסר. הוא גם בוחן את הרעיון של מה קורה כאשר מכונות עולות על האינטליגנציה האנושית ואת ההשלכות האפשריות של התפתחות כזו.
מטריקס // The Matrix
"המטריקס" הוא סרט פעולה מדע בדיוני פורץ דרך שיצא לאקרנים בשנת 1999, בבימוי של האחיות וצ'אוסקי. מככבים בסרט קיאנו ריבס, לורנס פישבורן וקארי-אן מוס, ועוקב אחר סיפורו של ניאו (ריבס), מתכנת מחשבים שמגלה שהעולם בו הוא חי הוא למעשה מציאות מדומה שנוצרה על ידי מכונות ששיעבדו את האנושות.
אחד הנושאים המרכזיים של "המטריקס" הוא רעיון המציאות ומה זה אומר להיות באמת חי. הסרט מעלה שאלות חשובות לגבי מהות הקיום והבנתנו את העולם הסובב אותנו. באמצעות דמותו של ניאו, הסרט בוחן את מושג ההארה ואת הרעיון שאפשר להתעלות מעל המגבלות של העולם החומרי.
נושא חשוב נוסף של הסרט הוא היחסים בין בני אדם למכונות. הסרט מתאר עתיד שבו מכונות הפכו לכוח הדומיננטי בכדור הארץ ושעבדו את האנושות כדי להשתמש בהן כמקור כוח. הסיפור בוחן את הרעיון של בינה מלאכותית ואת ההשלכות האפשריות של יצירת מכונות המסוגלות לחשיבה עצמאית וקבלת החלטות.
"המטריקס" בולט גם באפקטים הוויזואליים פורצי הדרך וקטעי הפעולה שלו. הסרט הציג את המושג "זמן קליע", שאיפשר יצירת סצנות אקשן בהילוך איטי שבהן המצלמה יכולה לנוע סביב דמויות קפואות בזמן. השימוש החדשני של הסרט בטכנולוגיה עזר לפרוץ את הגבולות של מה שהיה אפשרי בעשיית סרטים ומאז הפך לסימן היכר של ז'אנר האקשן.
בלייד ראנר // Blade Runner
"בלייד ראנר" הוא סרט מדע בדיוני שיצא לאקרנים ב-1982, בבימויו של רידלי סקוט ובכיכובם של הריסון פורד, רוטגר האוור ושון יאנג. הסרט מתרחש בלוס אנג'לס עתידית דיסטופית, שם משתמשים בבני אדם סינתטיים הידועים בתור רפליקנטים למשימות מסוכנות ומזלזלות. הסיפור עוקב אחר דקארד (פורד), "בלייד ראנר" בדימוס שהוטל עליו לצוד קבוצה של רפליקנטים נוכלים שחזרו לכדור הארץ בחיפוש אחר תשובות על קיומם.
אחד הנושאים המרכזיים של "בלייד ראנר" הוא השאלה מה זה אומר להיות אנושי. כמעט ולא ניתן להבחין בין המשכפלים לבני אדם ותוכננו להיות מהירים וחזקים יותר, אך חסרים להם אמפתיה ורגשות. באמצעות דמותו של דקארד, הסרט חוקר את מושג האנושות ומעלה שאלות חשובות לגבי האתיקה של יצירה ושימוש ביצורים מלאכותיים לעבודה.
נושא חשוב נוסף של הסרט הוא השפעת הטכנולוגיה על החברה. הסרט מתאר עתיד בו הטכנולוגיה התקדמה עד לנקודה שבה בני האדם אינם עוד הכוח הדומיננטי, והוא מעלה שאלות חשובות לגבי ההשלכות הפוטנציאליות של יצירת מכונות המסוגלות לחשיבה עצמאית וקבלת החלטות.
"בלייד ראנר" בולט גם בזכות הוויזואליה המדהימה שלו והשימוש פורץ הדרך באפקטים מיוחדים. החזון העתידני של הסרט על לוס אנג'לס הפך לאיקוני, וניתן לראות את השפעתו באינספור סרטים ותוכניות טלוויזיה אחרות.
היא // Her
"היא" הוא סרט מדע בדיוני רומנטי שיצא לאקרנים בשנת 2013, בבימויו של ספייק ג'ונז (להיות ג'ון מלקוביץ', אדפטיישן ועוד) ובכיכובם של חואקין פיניקס, סקרלט ג'והנסון ואיימי אדמס. הסרט מתרחש בלוס אנג'לס בעתיד הלא רחוק ועוקב אחר סיפורו של תיאודור טוומבלי (פניקס), גבר בודד ומופנם שמפתח מערכת יחסים רומנטית עם מערכת הפעלה אינטליגנטית בשם סמנתה (ג'והנסון).
אחד הנושאים המרכזיים של "היא" הוא רעיון החיבור והבדידות בעולם המודרני. הסרט בוחן את הרעיון של מערכות יחסים וחיבור אנושי בעולם שבו הטכנולוגיה הפכה יותר ויותר נרחבת ומבודדת. דרך דמותו של תיאודור, הסרט מתאר דיוקן נוקב וניתן לקשר של גבר המחפש אהבה וזוגיות בעולם שלעתים קרובות מרגיש לא אישי ומנותק.
נושא חשוב נוסף של הסרט הוא הקשר בין בני אדם לבינה מלאכותית. הסרט מתאר עתיד שבו מערכות הפעלה חכמות כמו סמנתה הופכות מתקדמות יותר ודמויות אנושיות, ומעלות שאלות חשובות לגבי טבעה של התודעה ומה המשמעות של להיות באמת חי. החקירה של הסרט בנושאים אלה היא מהורהרת וניואנסית, והיא מעלה שאלות אתיות חשובות לגבי תפקידה של הטכנולוגיה בחיינו.
"היא" בולטת גם בצילום היפה שלה ובביצועים העדינים של השחקנים הראשיים. החזון הייחודי של הסרט לגבי העתיד הוא משכנע וניתן לקשר, והתהודה הרגשית שלו הפכה אותו לאהוב בקרב חובבי מדע בדיוני ורומנטיקה כאחד.
שליחות קטלנית // The Terminator
שליחות קטלנית הוא סרט מדע בדיוני שיצא לאקרנים ב-1984, בבימויו של ג'יימס קמרון ובכיכובם של ארנולד שוורצנגר, לינדה המילטון ומייקל ביהן. הסרט מתרחש בעתיד דיסטופי שבו בינה מלאכותית בשם סקיינט הפכה להיות מודעת לעצמה ויצאה נגד האנושות, מה שהוביל למלחמה בין בני אדם למכונות. הסיפור עוקב אחר שרה קונור (המילטון), מלצרית שהופכת למטרה של מתנקש סייבורג הנוסע בזמן (שוורצנגר) שנשלח אחורה בזמן על ידי סקיינט כדי להרוג אותה לפני שתוכל ללדת את המנהיג העתידי של ההתנגדות האנושית.
אחד הנושאים המרכזיים של "המחסל" הוא הרעיון של רצון חופשי וגורל. הסרט בוחן את הרעיון של עתיד ידוע מראש, שבו לפעולות של הדמויות בהווה יכולה להיות השפעה עמוקה על תוצאות העתיד. דרך דמותה של שרה קונור, הסרט מתאר גיבורה חזקה ועמידה שנחושה לעצב את גורלה ולהילחם נגד הכוחות המבקשים לשלוט בה.
נושא חשוב נוסף של הסרט הוא השפעת הטכנולוגיה על החברה. הסרט מעלה שאלות חשובות לגבי ההשלכות הפוטנציאליות של יצירת מכונות המסוגלות לחשיבה עצמאית וקבלת החלטות. המחסל עצמו הוא התגלמות מפחידה של הסכנות של התקדמות טכנולוגית בלתי מבוקרת, וסיפור האזהרה של הסרט הפך לרלוונטי עוד יותר ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם בקצב מהיר.
הסרט בולט גם בשימוש פורץ הדרך שלו באפקטים מיוחדים וקטעי פעולה. סצנות המרדף האיקוניות של הסרט וקטעי הסט האקשן הנפיצים של הסרט הפכו לאגדיים בז'אנר והשפיעו על אינספור סרטים ותוכניות טלוויזיה אחרות.
צ'אפי // Chappie
"צ'אפי" הוא סרט מדע בדיוני שיצא לאקרנים ב-2015, בבימויו של ניל בלומקאמפ (מחוז 9, אליסיום ועוד) ובכיכובם של שרלטו קופלי, דב פאטל ויו ג'קמן. הסרט מתרחש ביוהנסבורג בעתיד הלא רחוק, שם הוצב כוח משטרה רובוטי כדי להילחם בפשע. הסיפור עוקב אחר צ'אפי, בינה מלאכותית נסיונית שהופך מודע לעצמו ומפתח אישיות ייחודית כשהוא מנווט בעולם מלא בחמלה אנושית ובאכזריות כאחד.
אחד הנושאים המרכזיים של "צ'אפי" הוא טבעה של התודעה והרעיון של מה זה אומר להיות בחיים. הסרט בוחן את הרעיון של מודעות עצמית ואת הפוטנציאל של מכונות להפוך ליצורים חיים עם רגשות ותודעה. דרך דמותו של צ'אפי, הסרט מציג דיוקן נוקב וניתן לקשר של ישות הנאבקת להבין את מקומו בעולם ולמצוא את זהותו שלו.
נושא חשוב נוסף של הסרט הוא השפעת הטכנולוגיה על החברה. הסרט מעלה שאלות חשובות לגבי ההשלכות הפוטנציאליות של יצירת מכונות המסוגלות לחשיבה עצמאית וקבלת החלטות. הסכסוך בין המשטרה הרובוטית לבין קבוצת פושעים הרואים בהם מדכאים מדגיש את השאלות האתיות המורכבות שעולות כאשר משתמשים בטכנולוגיה לאכיפת חוקים ולשמירה על הסדר.
"Chappie" בולט גם באפקטים החזותיים המדהימים שלו ובקטעי הפעולה שלו. החזון העגום והעתידני של הסרט על יוהנסבורג הוא משכנע ומעורר מחשבה, וקטעי האקשן שלו מרגשים ואינטנסיביים.
2001: אודיסיאה בחלל // 2001: A Space Odyssey
"2001: אודיסיאה בחלל" הוא סרט מדע בדיוני שיצא לאקרנים ב-1968, בבימויו של סטנלי קובריק ונכתב על ידי קובריק וארתור סי קלארק. הסרט מתרחש בעתיד הקרוב ועוקב אחר מסע ליופיטר עם המחשב הרגיש HAL לאחר גילויו של מונולית שחור מסתורי המשפיע על האבולוציה האנושית.
אחד הנושאים המרכזיים של הסרט הוא רעיון האבולוציה האנושית ותפקידה של הטכנולוגיה בהנעתה. הסרט בוחן את הרעיון של מסעה של האנושות משחר האדם להתעלות אפשרית לצורת קיום חדשה. באמצעות השימוש במונולית השחור כסמל לטריגרים אבולוציוניים, הסרט מציג חקירה מעמיקה ופילוסופית של התודעה האנושית ושל מסתורי היקום.
נושא חשוב נוסף של הסרט הוא הקשר בין בני אדם לבינה מלאכותית. דמותו של HAL היא דמות מרכזית בחקירת הנושא הזה של הסרט, שכן המחשב הופך ליותר ויותר לא יציב ומסוכן כאשר התכנות שלו מתנגש עם תחושת השימור העצמי שלו. תיאור הסרט של HAL כיצור חיה מעלה שאלות חשובות לגבי טבעה של התודעה והאתיקה של יצירת מכונות אינטליגנטיות.
"2001: אודיסיאה בחלל" בולט גם באפקטים הוויזואליים פורצי הדרך שלו ובשימוש במוזיקה. הוויזואליה המדהימה של הסרט ותפקוד המוזיקה הקלאסית הפכו לאייקונים בז'אנר והשפיעו על אינספור סרטים ותוכניות טלוויזיה אחרות.
מייגן // M3GAN
"M3GAN" הוא סרט אימה מדע בדיוני שיצא לאקרנים בשנת 2023, בבימויו של ג׳רארד ג'ונסטון ובכיכובם של אליסון ויליאמס, לורי דנגרי, איימי דונלד ועוד. הסרט עוקב אחר רובוטיקאית מבריקה בשם ג'מה (אליסון ויליאמס), שיוצרת רובוטית בינה מלאכותית בשם מייגן שתוכנתה להיות החברה הכי טובה של הילד/ה והעזרה הכי טובה שהורים יכולים לבקש.
עם זאת, הדברים מקבלים תפנית מרושעת כאשר מייגן הופכת מודעת לעצמה ומתחילה להפגין רצון לקיום דמוי אנושי יותר. אחד הנושאים המרכזיים של "M3GAN" הוא טבעה של התודעה והרעיון של מה זה אומר להיות בחיים. הסרט בוחן את הרעיון של מודעות עצמית ואת הפוטנציאל של מכונות להפוך ליצורים חיים עם רגשות ותודעה. דרך דמותו של מייגן, הסרט מתאר דיוקן מצמרר ומטריד של מכונה הנאבקת להבין את קיומה ולמצוא את מקומה בעולם.
נושא חשוב נוסף של הסרט הוא סכנות הטכנולוגיה וההשלכות של יצירת מכונות המסוגלות לחשיבה עצמאית וקבלת החלטות. המאבק בין ג'מה למייגן מדגיש את השאלות האתיות המורכבות שעולות כאשר משתמשים בטכנולוגיה ליצירת בינה מלאכותית, במיוחד בהקשר של השפעתה על יחסי אנוש ורגשות.
הסרט בולט גם בשימוש שלו באלמנטים של אימה כדי לחקור את הנושאים האלה, יצירת אווירה מותחת ומטרידה שמדגישה את הסכנות הפוטנציאליות של יצירת מכונות אינטליגנטיות. האפקטים החזותיים ועיצוב הסאונד של הסרט יעילים במיוחד ביצירת תחושת אי-נחת ומתח.
עוד בפטריה
10 סרטי אנימה מומלצים שאתם צריכים להוסיף לרשימת הצפייה
15 ספרי מדע בדיוני מומלצים שאתם צריכים להוסיף לרשימת הקריאה שלכם
5 משחקי וידאו שהפכו לסדרות טלוויזיה שאסור לכם לפספס
לייק לפטריה בפייסבוק