לפני 20 שנה, ביוני 2005, הגיע למסכים 'באטמן מתחיל', הסרט שהשיק מחדש את דמותו של איש העטלף בדרך שמעולם לא נראתה קודם לכן. לאחר עשור של סרטי גיבורי-על צבעוניים ורוויי אפקטים, הגיע כריסטופר נולאן ולקח את באטמן למסלול חדש – ריאליסטי, אפל ומורכב פסיכולוגית. באטמן מתחיל לא רק הציל את המותג אחרי הכישלון הביקורתי של באטמן ורובין (1997), אלא גם התווה את הדרך לעידן חדש של סרטי קומיקס.
נולאן רצה לספר את סיפור המקור של באטמן מזווית בוגרת ועמוקה יותר, כזו שלא רק תעסוק באקשן אלא גם בהתפתחות הפסיכולוגית של ברוס וויין. עד אז, הסרטים התמקדו בעיקר במאבק מול נבלים, אך כאן הקהל ראה גיבור המתמודד עם פחדיו, עם עברו הכואב ועם ההחלטה להפוך ללוחם צדק.
החזון של נולאן – באטמן בעולם מציאותי
כריסטופר נולאן היה במאי מוערך עוד לפני באטמן מתחיל, אך זה היה הפרויקט הראשון שלו בתקציב גדול ובמסגרת מותג ידוע. לפני כן הוא יצר סרטים אינטנסיביים כמו 'ממנטו' (2000) ו-'אינסומניה' (2002), שהראו את יכולתו לספר סיפורים מורכבים עם מבנה לא שגרתי. ממנטו במיוחד הוכיח שהוא במאי שמסוגל לקחת את הקהל למסע פסיכולוגי מסחרר, וזה בדיוק מה שהוא עשה גם עם ברוס וויין.
בניגוד לסרטי גיבורי-על שהסתמכו על CGI מוגזם, נולאן בחר בגישה ריאליסטית – גות'אם נראתה כמו עיר אמיתית (שצולמה בעיקר בשיקגו), הסצנות האקשן הוקלטו במצלמות IMAX אמיתיות, והפעלולים בוצעו עם מינימום שימוש באנימציה ממוחשבת. נולאן רצה ליצור תחושה שכל מה שקורה על המסך אפשרי במציאות, מה שחיזק את האמינות של הדמות ושל עולמה.
כריסטיאן בייל – באטמן האולטימטיבי?
כשהוכרז שכריסטיאן בייל יגלם את ברוס וויין, חלק מהמעריצים היו סקפטיים, אך עד מהרה הוא הוכיח את עצמו כבחירה המושלמת. בייל היה ידוע בתור שחקן שמוכן לעשות שינויים דרסטיים בגופו עבור תפקידים, ולפני באטמן מתחיל הוא ירד למשקל קיצוני עבור 'המכונאי' (2004). תוך חודשים ספורים הוא הצליח להעלות כ-30 ק"ג של מסת שריר כדי להפוך לברוס וויין השרירי והמאיים ביותר שנראה עד אז.
מה שבייל הביא לדמות היה השילוב המושלם בין שני צדדים: מצד אחד ברוס וויין הפלייבוי המושך, ומצד שני באטמן – דמות עם קול עמוק ומפחיד שנולד מתוך טראומה וחיפוש משמעות.
קאסט מנצח ותסריט חכם
באטמן מתחיל הציג קאסט מרשים עם שמות גדולים:
- מייקל קיין בתפקיד אלפרד, המנטור והאיש הקרוב ביותר לברוס וויין.
- מורגן פרימן בתפקיד לושיוס פוקס, שמספק את הגאדג'טים של באטמן.
- גארי אולדמן בתפקיד ג'ים גורדון, שהפך לגרסה האמינה והאנושית ביותר של הדמות.
- ליאם ניסן כרע האולטימטיבי, ראס-אל-גול.
- קיליאן מרפי בתפקיד ד"ר ג'ונתן קריין/הדחליל, שהביא נבל מתוחכם ומעורר אימה למסך.
- קייטי הולמס בתפקיד רייצ'ל דוז, חברתו הקרובה של ברוס וויין והקול המוסרי שמאתגר אותו לאורך הסרט.
התסריט, שנכתב על ידי דייוויד ס. גויר וכריסטופר נולאן, הצליח לשלב אלמנטים של סרט פשע, דרמת נקמה וסיפור גיבורי-על – הכל תוך שמירה על תחושת ריאליזם קפדנית. גויר, בעל ניסיון בכתיבת קומיקס וסרטים בז'אנר, יחד עם נולאן, יצרו נרטיב שבו כל פעולה של הדמות הייתה מבוססת על היגיון פסיכולוגי ואסטרטגי.
נולאן שאף להציג את תהליך הפיכתו של ברוס וויין לבאטמן בצורה מפורטת ומעמיקה, תוך שימת דגש על המאבקים האישיים, האימונים הפיזיים והאידיאולוגיה שמניעה אותו. הסיפור שואב השראה מקומיקס כמו Batman: Year One של פרנק מילר, שהציג את באטמן בראשית דרכו, ומחובר לסיפורים קולנועיים קלאסיים כמו הסנדק ו-היט, בהם עולם הפשע מקבל ייצוג אפל ומורכב.
הפסקול של האנס צימר וג'יימס ניוטון הווארד
אחד האלמנטים הייחודיים ב-באטמן מתחיל היה הפסקול עוצר הנשימה של המלחינים האנס צימר ו-ג'יימס ניוטון הווארד. השניים שילבו בין סאונד תעשייתי עוצמתי לבין מלודיות עדינות, מה שיצר אווירה ריאליסטית וקודרת שמתאימה לחזון של נולאן. נושא באטמן בסרט הוצג רק באופן הדרגתי, כדי לשקף את התפתחותו של ברוס וויין ללוחם צדק. הצלילים הכבדים של תופי הענק והתזמורת יצרו מתח מתמשך, מה שהפך את הפסקול לאחד מהמשפיעים בז'אנר גיבורי העל.
הצלחה ביקורתית ומסחרית
עם יציאתו ביוני 2005, באטמן מתחיל זכה לשבחים רבים מצד מבקרים וקהל כאחד. הסרט קיבל ציון של 84% באתר הביקורות Rotten Tomatoes, עם שבחים על הבימוי של כריסטופר נולאן, הופעתו של כריסטיאן בייל והסגנון הריאליסטי.
באתר Metacritic הוא זכה לציון ממוצע של 70 מתוך 100, עם ביקורות שהדגישו את עומק הסיפור והסגנון הייחודי בהשוואה לסרטי גיבורי-על קודמים.
הסרט גם היה הצלחה קופתית משמעותית. הוא גרף יותר מ-373 מיליון דולר ברחבי העולם, מה שהפך אותו לאחד מהסרטים הרווחיים של אותה שנה. ההצלחה שלו הובילה לאישור המיידי של סרט ההמשך האביר האפל, שהפך להצלחה אדירה אף יותר.
השפעת הסרט על הקריירה של כריסטופר נולאן
ההצלחה של באטמן מתחיל לא רק שינתה את הז'אנר, אלא גם הפכה את כריסטופר נולאן לאחד הבמאים המובילים בהוליווד. לאחר הצלחת הסרט, נולאן קיבל חופש יצירתי רחב יותר, מה שהוביל לפרויקטים שאפתניים כמו התחלה (2010) ו-בין כוכבים (2014), שניהם סרטים ששילבו חשיבה נרטיבית מורכבת עם הצלחה מסחרית אדירה. היכולת שלו להפוך סרט גיבורי-על לסרט שמרגיש אינטלקטואלי ועמוק נתנה לו את המעמד של במאי שמסוגל לשלב קולנוע מסחרי עם חזון ייחודי.
מורשת והשפעה – מהפכת גיבורי העל
ההשפעה של באטמן מתחיל על עולם הקולנוע הייתה אדירה. הסרט ביסס את הרעיון שגיבורי-על יכולים להיות יותר מסתם בידור קליל, ופתח את הדלת לטרילוגיית האביר האפל, שהביאה לשיא את החזון של נולאן. מעבר לכך, הסרט השפיע רבות גם על האופן שבו אולפנים התייחסו לסרטי קומיקס – הדגש עבר מהגזמה וקלילות לריאליזם, מורכבות עלילתית ועיצוב דמויות עמוקות יותר.
ההצלחה של הסרט הובילה לאימוץ סגנון אפל וריאליסטי יותר בסרטי קומיקס אחרים, כמו לוגאן ו-ג'וקר, והוכיחה שהקהל מוכן לקבל גיבורי-על שמתמודדים עם דילמות מוסריות עמוקות, טראומות מהעבר ואידיאולוגיות מתנגשות.
סרטים כמו וונדר וומן ו-באטמן נגד סופרמן ניסו לאמץ את הגישה הרצינית של נולאן, ולעיתים אף הרחיקו לכת עם האלמנטים האפלים.
בנוסף, ההצלחה של באטמן מתחיל הייתה גורם משמעותי בצמיחתו של יקום ה-MCU, שכן מארוול ראתה כיצד ניתן לבנות מותג קומיקס קולנועי שמחבר בין איכות אמנותית להצלחה מסחרית.
השוואה לסרטי באטמן מאוחרים יותר
מאז יציאתו של באטמן מתחיל, יצאו עיבודים נוספים לדמותו של באטמן. הפרשנות של בן אפלק ב-באטמן נגד סופרמן הייתה גישה אפלה וכוחנית יותר, בעוד ש-הבאטמן (2022) בכיכובו של רוברט פטינסון חזר לגישה בלשית ונוארית.
לעומת הפרשנויות המאוחרות, באטמן מתחיל הציג את ברוס וויין הצעיר ביותר והתרכז במסע ההתפתחותי שלו, מה שהפך אותו לייחודי בתוך המגוון הרחב של סרטי באטמן.
באטמן מתחיל – איך הוא עומד במבחן הזמן?
20 שנה אחרי, האם באטמן מתחיל עדיין מחזיק מעמד? התשובה היא כן, ובגדול. בעוד שסרטי קומיקס רבים מתיישנים בגלל אפקטים מיושנים או קצב עלילתי שלא עומד בסטנדרטים מודרניים, באטמן מתחיל נשאר רלוונטי בזכות העלילה העמוקה, הדמויות המורכבות והבימוי המבריק של נולאן.
מעבר לכך, הסרט הצליח להשאיר חותם תרבותי משמעותי, מה שמתבטא בכך שהוא עדיין מוצג ברשימות הסרטים הגדולים ביותר בז'אנר גיבורי העל. המורכבות הפסיכולוגית של ברוס וויין, ההתפתחות ההדרגתית של הדמות והאופן שבו הסרט יוצר חווית צפייה עוצמתית וריאליסטית – כל אלה גורמים לו להישאר רלוונטי גם כיום.
בנוסף, האפקטים הוויזואליים, שהתבססו על שילוב בין פעלולים מעשיים ו-CGI מינימלי, מאפשרים לסרט לעמוד בכבוד מול סרטים חדשים יותר. הבימוי המדויק של נולאן והעבודה שלו עם צוות השחקנים תרמו לכך שהמשחק נותר אמין ומרשים, מבלי להפוך לגרנדיוזי או מוגזם. לכן, גם אחרי שני עשורים, באטמן מתחיל נחשב לאחד הסרטים החשובים והמשפיעים בז'אנר.
האם זה עדיין סרט באטמן הטוב ביותר?
טרילוגיית האביר האפל נחשבת עד היום לפסגת סרטי גיבורי העל, ו-באטמן מתחיל הוא אבן היסוד שלה. הוא אולי לא המפורסם ביותר מבין השלושה, אך הוא בהחלט הסרט שנתן לגיבור הכי איקוני של DC את העומק והכבוד שמגיע לו.
מעבר לכך, הסרט הצליח לקבע את הדמות של ברוס וויין כבעל רבדים פסיכולוגיים מורכבים, וליצור עולם ריאליסטי המאפשר לגיבורי-על להיראות אמינים יותר. נולאן לא רק שינה את האופן שבו במאים מתייחסים לז'אנר, אלא גם השפיע על עיצוב הסרטים הבאים של DC ושל תעשיית הקולנוע כולה.
בנוסף, באטמן מתחיל היה זרז למהפכה קולנועית שדחפה לעומק ונרטיבים מורכבים יותר בסרטים מבוססי קומיקס, והשפיע על יצירות כמו ג'וקר ו-לוגאן, ששמו דגש על פסיכולוגיה ומוטיבציות ריאליסטיות של דמויות.
אז כן, באטמן מתחיל הוא לא רק סרט באטמן מצוין – הוא סרט ששינה את פני הוליווד, השפיע על יצירות קולנועיות רבות, ועד היום נחשב לאחת מהיצירות החשובות של ז'אנר גיבורי העל.
רגע לפני סיום – אם בא לכם לקבל עוד סקירות על סדרות מומלצות וסרטים שאסור לפספס, ולהיות מעודכנים על התכנים הכי מעניינים שיש בנטפליקס, HBO, דיסני+, אפל טיוי, אמזון פריים וכו' מוזמנים להצטרף לניוזלטר שלנו, בנוסף מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו – 'מכורים למסך' לעוד המון המלצות גולשים.
לייק לפטריה בפייסבוק