כל המתכונים השווים לחג החנוכה

חג החנוכה נחשב לאחד החגים האהובים ביותר על ילדים ומבוגרים. הוא ידוע בזכות החנוכייה, הסביבונים, החופשה של הילדים, תחושת החורף, אבל המאפיין החזק ביותר שלו הוא המאכלים המסורתיים. אומנם יש עוד חגים שהמאפיין אותם הוא מאכלים מסוימים, כמו ראש השנה, פורים, פסח ושבועות, אבל בחנוכה יש תחושה שזהו מרכז החג.

יש לכך סיבה מיוחדת, שכן לביבות, סופגניות ושאר מאכלי החג הם חלק מההתאספות המשפחתית או החברתית להדלקת נרות החנוכייה, לצד שירים ידועים ומוכרים, אבל בשנים האחרונות נראה שהדגש עבר למאכלים. הרבה לפני החג, כבר בתום חגי תשרי, יש ריח של סופגניות באוויר. המרכולים והמאפיות מתחילים להניח על המדפים את כדורי הבצק המטוגנים והריחניים עם שלל המילויים והציפויים, ומביאים איתם את תחושת החג חודשיים לפני בואו הרשמי.

Credit: Pixabay

סופגנייה ישראלית

בסרטי הבלשים והמשטרה האמריקאיים אנחנו נתקלים לא פעם בשוטרים היושבים בניידת ואוכלים סופגנייה להנאתם. לרגע נדמה לנו שיש כאן בלבול, אך הסופגנייה מצויה במדינות רבות בצורה כדורית או של כעך, עם חור באמצע, עם אבקת סוכר או עם זיגוג, ואפשר למצוא אותה גם בישראל תחת השם הלועזי "דונאט".

לסופגנייה האמריקאית יש תדמית של מזון מהיר שאינו מומלץ בריאותית, אך לעומתה לזו שלנו יש תדמית חיובית וחגיגית בהרבה. המאכל האהוב בגרסתו הישראלית נפוץ בעיקר בחנוכה, ולאחר החג הוא נעלם כלא היה ומופיע שוב לקראת החג בשנה הבאה. הסופגנייה הישראלית הקלסית עשויה מבצק שמרים מתוק, מטוגנת בשמן עמוק, עליה בוזקים אבקת סוכר ולתוכה מוזרקת ריבה תות.

הגרסאות החדשות בשנים האחרונות שדרגו את המילויים, וכעת ניתן למצוא בתוך הבצק ריבת חלב, חמאת בוטנים, שוקולד בכל מיני צבעים וטעמים. גם הציפוי השתנה, וכעת על הסופגנייה אפשר לראות במקום אבקת סוכר גם בצק סוכר, קרם שוקולד, סוכריות, מרנג, אגוזים ועוד.

חמה ומתוקה – הלביבה

אחד המאכלים המסורתיים שאי אפשר בלעדיהם בחג הוא הלביבה, ולמרות שילדי ישראל ברובם יבחרו בסופגנייה, ללביבה יש לא מעט מעריצים וגם גרסאות. גם מאכל זה אפשר למצוא במדינות אחרות, והוא אינו קשור לחג מסוים בניכר, אלא מוגש כמנה מקובלת ונפוצה בארוחות הבוקר.

הלביבה הקאסית בהכנה הבסיסית כוללת תפוחי אדמה מגוררים, ביצים, קמח, שמן ותבלינים, אבל גם היא קיבלה גרסאות רבות ומשודרגות הכוללות שלל ירקות מגוררים, גבינות ותוספות. כך ניתן למצוא לביבות מתוקות (כמאמר השיר הידוע), לביבות מלוחות, עם תוספת של שמנת חמוצה ובצל ירוק ועם סוכר, קינמון, דבש או סילאן. לכל עדה המנהג שלה, אבל לביבות הן מאכל נפוץ ואהוב בחג, בעיקר כשהן חמות וריחניות לצד החנוכייה והסביבונים.

לזכר פך השמן

מאכלי החנוכה כוללים ברובם שמן, ולא במקרה. על פי המסורת, פך השמן הקטן הספיק באורח נס להדלקת מנורת בית המקדש במשך שמונה ימים. כשמדובר על מאכלים המטוגנים בשמן יש שלל אפשרויות ומגוון עדות שכל אחת בחרה לשלב במאכלי החג.

ספינג' היא הגרסה המרוקאית של הסופגנייה, וגם היא עשויה מבצק שמרים ומטוגנת בשמן עמוק. הצורה של הספינג' מזכירה כעך קטן, אך השוני הוא בעיקר בצורה החיצונית והטעם נהדר ומתוק ומזכיר את הגרסה הכדורית. בדרך כלל נהוג לפזר על המאכל המוכן אבקת סוכר או גרגירי סוכר, ואוכלים כשהוא חמים מיד לאחר הטיגון. יש מאכלים נוספים הקשורים לחג, ברובם הם בצקים מטוגנים, אך יש גם סוגים אחרים. בעדות מסוימות הדגש בחג החנוכה מושם על נושא המתיקות ופחות על הטיגון בשמן, וכך ניתן לראות מנהגים מסורתיים של אכילת חלבה בניחוח מי ורדים וממתקים.

אפייה במקום טיגון

בשנים האחרונות, הטרנד הבריאותי של חיפוש אחר תחליפים בריאותיים למזונות עתירי שומן לא פסח גם על מאכלי חנוכה, והיום אפשר לראות גרסאות שונות של המאכלים המסורתיים. כך תוכלו למצוא סופגניות ולביבות אפויות בתנור ולא מטוגנות בשמן עמוק או כאלה העשויות עם קמח כוסמין, לביבות תרד וסופגניות קטנטנות. גם לרגישים לגלוטן נמצאו לביבות וסופגניות עם קמחים ללא גלוטן, ולטבעונים אפשר למצוא מתכונים ללא ביצים וחלב אך עם טעם לא פחות נהדר. ולמי שלא אוהב מילוי בסופגנייה שלו יוכל לקבל את כדור הבצק ריק אבל חמים, טעים ומתוק.

לייק לפטריה בפייסבוק